Fysiomobilae | hydrotherapie
1013

hydrotherapie

Hydrotherapie

Oefenen in verwarmd water brengt een aantal voordelen met zich mee. Zo heeft de aangename temperatuur van het water een ontspannende werking op de spieren. Hierdoor worden de spieren en gewrichten soepeler en nemen de pijnklachten af. Daarnaast maakt de opwaartse druk van het water het oefenen gemakkelijker. Vaak kunnen bewegingen die buiten het water moeizaam zijn, wel goed worden uitgevoerd in het water. De opwaartse kracht van het water maakt bewegingen lichter en kan stabiliteit geven bij staan en lopen in het water.

Waar bieden wij het aan?

Fysiomobilae biedt optwee locaties therapiezwemmen (hydrotherapie) aan. Op locatie Windesheim maken we hiervoor gebruik van het Therapiebad van On Campus. Het water in dit bad heeft een aangename temperatuur van 33 graden, wat een ontspannende werking op de spieren heeft. Op deze locatie bieden we hydrotherapie aan in groepsverband en voor individuele behandeltrajecten.

Daarnaast biedt Fysiomobilae hydrotherapie aan op locatie Dalfsen. Hiervoor maken we gebruik van het verwarmde water (31 graden) in het zwembad van Kontrast Sport en Wellness. Op deze locatie bieden we hydrotherapie aan voor individuele behandeltrajecten.

Indicaties voor hydrotherapie

Hydrotherapie kan zinvol zijn bij de volgende aandoeningen:

• Reumatische aandoeningen
  • Fibromyalgie klachten
  • Spier- en gewrichtsklachten
  • Neurologische aandoeningen (aandoeningen van het zenuwstelsel)
  • COPD (longaandoening)
  • Herstel na een operatie
  • Overige aandoeningen waardoor oefenen buiten het water te belastend is

Vergoedingen

Wanneer hydrotherapie onderdeel is van een individueel behandeltraject, wordt dit als fysiotherapiebehandeling gedeclareerd. Afhankelijk van uw aanvullende pakket, wordt dit wel of niet vergoed door de zorgverzekeraar.

Voor hydrotherapie in groepsverband werken we samen met de regionale patiëntenvereniging (RPV) Noord Oost Veluwe van het Reumafonds. De hydrotherapie-sessies worden gegeven door onze fysiotherapeuten. Om deel te kunnen nemen aan de groepslessen dient u lid te worden van de RPV Noord Oost Veluwe (20,- euro per kalenderjaar) en een lidmaatschap bij hen af te sluiten voor hydrotherapie (85,-  euro per kwartaal). Afhankelijk van uw aanvullende pakket, wordt een gedeelte hiervan vergoed door uw zorgverzekeraar.