Fysiomobilae | Oedeemfysiotherapie
1044
page-template-default,page,page-id-1044,ajax_fade,page_not_loaded,,qode_grid_1300,qode-content-sidebar-responsive,qode-theme-ver-10.1.1,wpb-js-composer js-comp-ver-5.0.1,vc_responsive

Oedeemfysiotherapie

Oedeem is een abnormale ophoping van vocht en eiwitten in het weefsel als gevolg van een verstoord evenwicht tussen aan- en afvoer van vocht. Zo wordt lymfoedeem veroorzaakt door een slecht of niet functioneren van het lymfestelsel. Afhankelijk van de oorzaak kan een onderscheid gemaakt worden tussen primair lymfoedeem en secundair lymfoedeem.

Primair lymfoedeem wordt veroorzaakt door een afwijking in het lymfestelsel, dit kan zich op kinderleeftijd al manifesteren, maar het oedeem kan zich ook pas later in het leven ontwikkelen.

Secundair lymfoedeem ontstaat na een operatie waarbij lymfeknopen zijn verwijderd, maar ook door bijvoorbeeld radiotherapie en chemotherapie kan het lymfestelsel beschadigd raken, waardoor oedeem ontstaat.

Lymfoedeem kan zich overal in het lichaam ontwikkelen, bijvoorbeeld in de armen of benen maar ook op de romp, in de genitaalzone of in het gezicht.

Werkwijze van de oedeemfysiotherapeut

In onze praktijk wordt gewerkt met de Australische methode (Casley Smith). Deze methode is wetenschappelijk onderbouwd en geeft goede resultaten. De behandeling is dusdanig opgebouwd dat er sprake is van een complete activering van het lymfestelsel. Groot voordeel van de Australische methode is dat u geleerd wordt hoe u uzelf kunt behandelen. De methode kenmerkt zich door een kortdurend behandelschema met een hoge mate van zelfstandigheid.

De therapie bestaat uit een combinatie van verschillende behandelmogelijkheden:

• Voorlichting en adviezen
  • Manuele lymfedrainage
  • Compressietherapie
  • Oefentherapie
  • Lymftaping

Voor welke klachten is oedeemfysiotherapie geschikt?

• Lymfoedeem na operatie en/of radiotherapie
  • Post operatief oedeem (bv. na een nieuwe knieprothese)
  • Post traumatisch oedeem (bv. na een enkeldistorsie)
  • Oedeem bij reumatische aandoeningen