Oedeemfysiotherapie

Wat is oedeemfysiotherapie?

Oedeem is een abnormale ophoping van vocht en eiwitten in het weefsel als gevolg van een verstoord evenwicht tussen aan- en afvoer van vocht. Zo wordt lymfoedeem veroorzaakt door een slecht of niet functioneren van het lymfestelsel. Afhankelijk van de oorzaak kan een onderscheid gemaakt worden tussen primair lymfoedeem en secundair lymfoedeem.

Primair lymfoedeem wordt veroorzaakt door een afwijking in het lymfestelsel, dit kan zich op kinderleeftijd al manifesteren, maar het oedeem kan zich ook pas later in het leven ontwikkelen.

Secundair lymfoedeem ontstaat na een operatie waarbij lymfeknopen zijn verwijderd, maar ook door bijvoorbeeld radiotherapie en chemotherapie kan het lymfestelsel beschadigd raken, waardoor oedeem ontstaat.

Lymfoedeem kan zich overal in het lichaam ontwikkelen, bijvoorbeeld in de armen of benen maar ook op de romp, in de genitaalzone of in het gezicht.

Werkwijze van de oedeem fysiotherapeut

In onze praktijk wordt gewerkt met de Dr. Vodder methode. Deze methode is wetenschappelijk onderbouwd en geeft goede resultaten. De behandeling bestaat uit het geheel activeren van het lymfesysteem middels pompende, cirkelvormige bewegingen met lichte druk. Daarnaast kunnen er ook technieken worden gebruikt met meer druk, bijvoorbeeld voor fibrose (verharding van het oedeem).

De therapie bestaat uit een combinatie van verschillende behandelmogelijkheden:

• Voorlichting en adviezen
    • Manuele lymfedrainage
    • Compressietherapie
    • Oefentherapie
    • Lymftaping

Voor welke klachten is oedeem fysiotherapie geschikt?

• Lymfoedeem na operatie en/of radiotherapie
    • Post operatief oedeem (bv. na een nieuwe knieprothese)
    • Post traumatisch oedeem (bv. na een enkeldistorsie)
    • Oedeem bij reumatische aandoeningen
    • Lipoedeem
    • Lymfoedeem na een wondroosinfectie
    • Veneus oedeem (bv. bij spataderen)
    • Littekens

Onze oedeem fysiotherapeut

Daphne Hendriks

AFSPRAAK MAKEN?

Wilt u een afspraak maken met een van onze oedeemfysiotherapeuten? Neem dan gerust eens contact met ons op.