Spanningsklachten

Wat zijn spanningsklachten?

Er kunnen momenten in uw leven zijn dat u niet in balans bent. Op zulke momenten wordt er meer van u gevraagd dan u aankunt. In zulke omstandigheden is er sprake van stress.

Stress kan functioneel zijn. Sterker nog, we hebben het nodig om te overleven, maar als het te lang duurt, dan ontstaan er lichamelijke klachten.

Bij lichte, kortdurende stress, tot 3 weken

• Stemmingsveranderingen, zoals opwinding, onzekerheid, irritatie, bezorgdheid, somberheid
    • Spierspanningen, die zich kunnen uiten in onrust, hoofdpijn, rugpijn, nek/schouderpijn, spierstijfheid
    • Interne klachten, zoals: maag- en darmklachten, hartkloppingen, zweten, duizeligheid, pijn of druk op de borst

Bij langdurige stress, langer dan 3 weken

• Lichamelijk: hoge bloeddruk, hartinfarct, hyperventilatie huiduitslag, maag-darmklachten (zweren)
    • Emotioneel: apathie, ontevredenheid, angst, wantrouwen, agressie
    • Geestelijk: verwardheid, vergeetachtigheid, beoordelingsproblemen, oogkleppen, intolerantie
    • Gedragsmatig: werkverzuim, jobhopping, alcoholisme, ongeluksvogel (neiging tot ongelukken)

Hoe uiten stress symptomen zich in het lichaam en in lichaamstaal?

• als niet specifiek signaal: bv. onrust
    • als tic: een herhaald gebaar in de motoriek
    • als lichaamstaal: in problemen bij meer complexe fijne motoriek
    • als orgaanklacht: stress die functies als ademhaling, maag/darmwerking of huid verstoort
    • als lichaamshouding: lichaamstaal die in de houding is ingevroren en die dus uiteindelijk ook tot houdingsafwijkingen en spierklachten kan leiden

Wat kunnen wij bieden?

Wanneer u spanningsklachten ervaart dan kunnen wij psychosomatische fysio of oefentherapie bieden.