Fysiomobilae | Nek/ hoofd
1074

Nek/ hoofd

Veel voorkomende klachten in de regio nek

Hoofdpijnklachten

Er bestaan verschillende types hoofdpijn met verschillende kenmerken. Uw fysiotherapeut onderzoekt aan de hand van het vraaggesprek en het lichamelijk onderzoek welk type hoofdpijn uw klachten zou kunnen veroorzaken.

Duizeligheidsklachten

Er bestaan verschillende types duizeligheidsklachten met verschillende kenmerken. Uw fysiotherapeut onderzoekt aan de hand van het vraaggesprek en het lichamelijk onderzoek welk type duizeligheid uw klachten zou kunnen veroorzaken.

Stijfheid zonder uitstraling naar de armen

In dit geval komen uw klachten voort uit stijfheid in de kleine gewrichten van de nekwervelkolom in combinatie met gespannen nek-schouderspieren. Dit kan vervolgens weer andere klachten tot gevolg hebben, zoals hoofdpijn, uitstraling naar de armen en lokale nekpijn.

Artrose

Bij gewrichtsartrose gaat de kwaliteit van het kraakbeenlaagje achteruit. Dit kan zorgen voor pijnklachten en stijfheid.

Beknelling van de zenuwwortel door een hernia of vernauwing in de wervelkolom

Wanneer de wortel van een zenuw bekneld wordt, geeft dit pijnklachten in een specifiek gebied. Daarnaast is er vaak sprake van tintelingen, prikkelingen en/of doofheid. Ook kan er krachtsverlies ontstaan.

Myofasciale pijn

Dit is een wijdverspreide pijn welke ontstaat ten gevolge van triggerpoints (spierknopen). Vaak komt dit voor in combinatie met een van de andere beschreven klachten.

Herstel na een nekoperatie

In sommige gevallen is een operatie in de nekregio noodzakelijk. Wanneer uw arts fysiotherapie adviseert na de operatie, kunnen wij u helpen bij het herstel van deze operatie.

Intake

Tijdens de intake onderzoekt de therapeut wat de oorzaak van uw klachten is en hoe dit verholpen zou kunnen worden. Daarnaast wordt bekeken hoe voorkomen kan worden dat de klachten terugkeren.

Mogelijke therapie├źn