Enkel / voet

Veel voorkomende klachten in de regio enkel/voet

Artrose

Bij gewrichtsartrose gaat de kwaliteit van het kraakbeenlaagje achteruit. Dit kan zorgen voor pijnklachten en stijfheid.

Myofasciale pijn

3Dit is een wijdverspreide pijn welke ontstaat ten gevolge van triggerpoints (spierknopen). Vaak komt dit voor in combinatie met een van de andere beschreven klachten.

Enkelband letsel

Door een misstap, verdraaiing en/of ongeval kunnen de banden rondom de enkel beschadigd raken. Dit veroorzaakt pijnklachten en gaat regelmatig samen met zwelling en/of verkleuring rondom de enkel. De enkel kan in het begin weinig tot niet belast worden.

Achillespeesblessure

De kuitspieren hechten via een gezamenlijke pees aan op de hak. Deze pees wordt de achillespees genoemd en kan pijnklachten geven. Er kunnen verschillende dingen aan de hand zijn. De pees kan beschadigd zijn, geïrriteerd zijn, een verminderde kwaliteit van weefsel tonen en/of verkalkingen bevatten. De echografie is een door ons veelgebruikt middel om meer duidelijkheid te krijgen over wat er aan de hand is met de pees.

Zweepslag van de kuit

Dit houdt in dat er een scheurtje is ontstaan in de kuitspier. Een scheurtje ontstaat vaak bij afzetten, sprinten, springen en kan soms bij een kleinere beweging ontstaan. Er ontstaan pijnklachten, soms een verkleuring in de kuit en er is moeite bij belasten van de kuit (lopen gaat moeizaam).

Hielpijn

Onder de voet bevindt zich een sterke peesplaat die ondersteuning geeft aan de hele voet. Het peesblad loopt tussen de onderzijde van het hielbeen naar de onderzijde van de tenen. Er kunnen verschillende dingen aan de hand zijn met deze peesplaat. De peesplaat kan beschadigd zijn, geïrriteerd zijn, een verminderde kwaliteit van weefsel tonen en/of verkalkingen bevatten. De echografie is een door ons veelgebruikt middel om meer duidelijkheid te krijgen over wat er aan de hand is met de peesplaat.

Zenuwbeknellingen

Er zijn verschillende locaties in uw been waar een zenuw bekneld zou kunnen raken. Afhankelijk van de locatie van de beknelling en van de zenuw, kan dit pijnklachten, tintelingen, doofheid en/of krachtsverlies veroorzaken. Voor elke zenuwbeknelling geldt dat het van belang is om in kaart te brengen welke factoren meespelen in het ontstaan van deze beknelling. Daarnaast zal er bekeken worden hoe er meer ruimte gecreëerd kan worden.

Kettingreactie tussen lage rug-, heup-, knie- en enkelgewrichten

In veel gevallen bestaat er een link tussen de lage rug-, heup-, knie- en enkelklachten. Stijfheid in de gewrichten van de lage rug in combinatie met spierspanning kunnen de positie en de bewegingsvrijheid van de heup doen veranderen, wat op zijn beurt de positie en bewegingspatronen van het knie- en enkelgewricht kan doen veranderen. Dit kan op lange termijn verschillende klachten in de enkel/voet- regio veroorzaken.

Herstel na een enkel/voet- operatie

In sommige gevallen is een operatie in de enkel/voet-regio noodzakelijk. Wanneer uw arts fysiotherapie adviseert na de operatie, kunnen wij u helpen bij het herstel van deze operatie.

Intake

Tijdens de intake onderzoekt de therapeut wat de oorzaak van uw klachten is en hoe dit verholpen zou kunnen worden. Daarnaast wordt bekeken hoe voorkomen kan worden dat de klachten terugkeren.

Mogelijke therapieën