Hydrotherapie

Hydrotherapie, oftewel oefenen in verwarmd water, brengt een aantal voordelen met zich mee. Zo heeft de aangename temperatuur van het water een ontspannende werking op de spieren. Hierdoor worden de spieren en gewrichten soepeler en nemen de pijnklachten af. Daarnaast maakt de opwaartse druk van het water het oefenen gemakkelijker. Vaak kunnen bewegingen die buiten het water moeizaam zijn, wel goed worden uitgevoerd in het water. De opwaartse kracht van het water maakt bewegingen lichter en kan stabiliteit geven bij staan en lopen in het water.

hydrotherapie als onderdeel van fysiotherapie

Waar bieden wij het aan?

Fysiomobilae biedt op twee locaties therapiezwemmen aan. Op locatie Windesheim maken we hiervoor gebruik van het Therapiebad van On Campus. Het water in dit bad heeft een aangename temperatuur van 33 graden, wat een ontspannende werking op de spieren heeft. Op deze locatie bieden we hydrotherapie aan in groepsverband en voor individuele behandeltrajecten.

Daarnaast kan Fysiomobilae in enkele gevallen hydrotherapie aanbieden op locatie Dalfsen. Hiervoor maken we gebruik van het verwarmde water (31 graden) in het zwembad van Optisport Dalfsen.

Indicaties voor hydrotherapie

Hydrotherapie kan zinvol zijn bij de volgende aandoeningen:

• Reumatische aandoeningen
    • Fibromyalgie klachten
    • Spier- en gewrichtsklachten
    • Neurologische aandoeningen (aandoeningen van het zenuwstelsel)
    • COPD (longaandoening)
    • Herstel na een operatie
    • Overige aandoeningen waardoor oefenen buiten het water te belastend is

Vergoedingen

Wanneer hydrotherapie onderdeel is van een individueel behandeltraject, wordt dit als fysiotherapiebehandeling gedeclareerd. Afhankelijk van uw aanvullende pakket, wordt dit wel of niet vergoed door de zorgverzekeraar.

Een traject hydrotherapie bestaat uit maximaal 6 of 12 behandelingen. Tijdens de laatste behandeling wordt besproken hoe het traject vervolgd kan worden. Dit kan in onze hydrotherapie zwemgroep of een behandeltraject in onze oefenzaal. Daarnaast hebben wij goede contacten met de zwemtherapeuten van On Campus, zij informeren u graag over de zwemmogelijkheden bij On Campus.

Voor bewegen in het water in groepsverband, klik hier

Voor vragen neem contact met ons op.